Panaszok és a közérdekű bejelentések intézésének rendje
ÁLTALÁNOS TÁJÉKOZTATÓ A KÖZÉRDEKŰ BEJELENTÉSEK, PANASZOK KIVIZSGÁLÁSÁRÓL
A közérdekű bejelentésekkel, panaszokkal kapcsolatos eljárást a Somogy Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság (a továbbiakban: Igazgatóság), vagy az általa kijelölt területileg illetékes helyi szerve folytatja le a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasztörvény), valamint a panaszokkal és a közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos ügyek egységes intézéséről szóló 22/2014. (XII. 5.) BM utasítás alapján.
1. A közérdekű bejelentés, valamint a panasz fogalma
A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat. (Panasztörvény. 1. § (3) bekezdés).
A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más - így különösen bírósági, közigazgatási - eljárás hatálya alá. A panasz javaslatot is tartalmazhat. (Panasztörvény. 1. § (2) bekezdés)
2. Az Igazgatóság hatáskörébe tartozó közérdekű bejelentés, valamint panasz
Az Igazgatóság – a teljesség igénye nélkül – az alábbi tárgyköröket érintő közérdekű bejelentés, illetve panasz kivizsgálására jogosult:
- tűzvédelmi,
- iparbiztonsági,
- polgári védelmi, vagy
- vízügyi hatósági jogkör,
- korrupció,
- helyi szerv eljárása vagy annak hiánya,
- személyi állomány tagjával összefüggő beadvány.
3. A közérdekű bejelentés, valamint a panasz (a továbbiakban együtt: bejelentés) benyújtásának módja
Panasszal és a közérdekű bejelentéssel bárki - szóban, írásban vagy elektronikus úton - fordulhat a tárgykörben eljárásra jogosult szervhez. A szóbeli bejelentést az eljárásra jogosult szerv köteles írásba foglalni.
Írásban:
Somogy Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Levélcím: 7400 Kaposvár Somssich Pál utca 7.
Központi Telefonszám: (06-82) 528-990
Fax: (06-82) 424-983
E-mail: fbzbtl.htlsryfmbytnyng@xngirq.tbi.uh
Szóban:
Somogy Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
7400 Kaposvár, Somssich P. u. 7. 322-es iroda
Az ügyfélfogadás rendje szerint:
Hétfő – péntek: 9 - 13 óra között
Az ügyfélfogadási időtől eltérő időpontban történő ügyintézésre csak az ügyintézővel történő előzetes egyeztetés alapján van mód.
Munkaszüneti napokon az ügyfélfogadás szünetel.
A szóbeli bejelentésekről Adatlapot veszünk fel, amelynek másodpéldánya az Igazgatóság Ügyfélszolgálatán személyesen átvehető ügyfélfogadási időben.
4. A Somogy Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság ügyfélkapcsolati vezetője
Török Sándor tű. alezredes, hivatalvezető
7400 Kaposvár, Somssich P. u. 7. 322-es iroda
Hétfő – péntek: 9 - 13 óra között
Telefon: 82/528-994
e-mail: fbzbtl.htlsryfmbytnyng@xngirq.tbi.uh
5. A bejelentések ügyintézésének menete
- A közérdekű bejelentést és panaszt a beérkezéstől számított harminc napon belül elbíráljuk. Ha a bejelentés tárgyában hatáskörrel nem rendelkezünk, úgy azt az eljárásra jogosult szervhez 8 napon belül áttesszük, amelyről a bejelentőt egyidejűleg értesítjük. A bejelentő személyes adatainak továbbításához a bejelentő írásbeli Hozzájáruló Nyilatkozata szükséges.
- Ha az elbírálást megalapozó vizsgálat előreláthatólag harminc napnál hosszabb ideig tart, erről a bejelentőt – az elintézés várható időpontjának egyidejű közlésével – tájékoztatjuk.
- Amennyiben szükséges, az Igazgatóság a bejelentőt meghallgathatja. A vizsgálat befejezésekor a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről – az indokok megjelölésével – a bejelentőt írásban vagy elektronikus úton haladéktalanul értesítjük.
- Az írásbeli értesítés mellőzhető, ha az elintézésről a jelen lévő bejelentőt szóban tájékoztatták, és a tájékoztatást tudomásul vette. A korábbival azonos tartalmú, ugyanazon bejelentő által tett ismételt bejelentés, továbbá a névtelen bejelentés vizsgálata mellőzhető. A panasz vizsgálata mellőzhető akkor is, ha a panasztevő a sérelmezett tevékenységről (mulasztásról) való tudomásszerzéstől számított hat hónap után terjesztette elő a panaszát. A tudomásszerzéstől számított egy éven túl előterjesztett panaszt érdemi vizsgálat nélkül elutasítjuk.
6. A közérdekű bejelentő, panaszos védelme
- A közérdekű bejelentőt, illetve panaszost – a következő bekezdésben foglaltak kivételével – nem érheti hátrány a közérdekű bejelentés, illetve panasz megtétele miatt.
- A közérdekű bejelentést, illetve panaszt tevő személyes adatai – a következő bekezdésben foglaltakon túlmenően – csak a bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, amennyiben e szerv annak kezelésére törvény alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a bejelentő egyértelműen hozzájárult.
- Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen járt el, és ezzel bűncselekményt vagy szabálysértést követett el; másnak kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, adatai az eljárás kezdeményezésére, illetőleg lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére átadhatóak. A bejelentő adatai egyértelmű hozzájárulása nélkül nem hozhatók nyilvánosságra.
Kérjük, hogy az általános jellegű, katasztrófavédelemmel kapcsolatos anyagi-, eljárásjogi és technikai kérdéseit a fbzbtl.htlsryfmbytnyng@xngirq.tbi.uh email címre továbbítva tegye fel!
Közvetlen életveszély esetén kérjük, hogy hívja a 112-es segélyhívó számot!
Hozzájárulási nyilatkozat (2024.09.06.)
Adatkezelési tájékoztató (2024.09.06.)
Tájékoztató a belső visszaélés-bejelentési rendszerről (linkre kattintva)